KOLEKSI SOALAN KBKK : PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
2011
TINGKATAN 4
Bab 1
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, nyatakan
sumbangan tamadun Indus kepada perkembangan tamadun manusia
F1 Mengeksploitasi kelebihan yang dimiliki
F2 Mengeksploitasi
Sungai Indus untuk memajukan kehidupan seharian
F3 Perancangan
bandar / Mohenjo-Daro / Harappa
F4 Sumbangan
ilmu geometri/ kesenian / matematik / pembinaan
F5 Perancangan
bandar disusun berasaskan bentuk segi empat
F6 Yang
mempunyai rangkaian jalan raya yang lurus
F7 Teknologi pembakaran batu bata
F8 Sikap keterbukaan
F9 Hubungan
dengan tamadun lain / Mesopotamia / Mesir Purba
F10 Agama Hindu
F11 Tugasan piktograf
F12 Cap mohor
F13 Ilmu pengetahuan
F14 Arca
(Mana-mana jawapan munasabah)
Berdasarkan pemerhatian anda, adakah bandar tempat
tinggal anda merupakan bandar yang terancang?
Berikan alasan-alasan anda.
Ya:
F1 Ada jalan raya
F2 Petempatan tersusun, berjajar
F3 Sistem pembentungan
F4 Kewujudun majlis perbandaran
F5 Bangunan tersusun
F6 Aktiviti pembinaan dikawal selia oleh kerajaan
(Mana-mana jawapan munasabah)
Tidak:
F1 Petempatan berselerak
F2 Tiada jalan raya
F3 Kemudahan infrastruktur tidak teratur
F4 Ketiadaan badan pengawal selia petempatan
F5 Petempatan sering dilanda bencana
(Mana-mana yang munasabah)
Bab 2
Pada pengetahuan sejarah anda,apakah kebaikan
sistem pemerintahan demokrasi?
F1 Rakyat terlibat dalam
memilih/membentuk kerajaan
F2 Rakyat boleh bersuara/kemukakan
pandangan
F3
Pemimpin tidak berkuasa mutlak
F4
Menjamin hak asasi rakyat
F5
Tidak kejam
F6 Kedaulatan di tangan rakyat
F7
Rakyat bebas memilih pemimpin
melalui pilihan raya
F8
Menjamin kerajaan yang
adil/stabil
Jelaskan iktibar yang
boleh diambil daripada perkembangan ekonomi dalam tamadun India dan China untuk
menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju.
F1 Sentiasa bersikap inovatif
F2 Sentiasa berusaha membaiki/
meningkatkan kehidupan
F3 Memelihara/ mengekalkan keamanan
negara
F4 Mempunyai pemerintahan yang kuat/
adil
F5 Pemerintahan yang berwibawa
F6 meneliti/ menghayati perubahan
masyarakat lampau
F7 Pengetahuan agama yang baik/
falsafah/ sains dan teknologi
F8 Kebolehan menjangka perubahan yang
akan berlaku/ pandangan jauh
F9 Meningkatkan pemikiran/ kemahiran
F10 Meningkatkan ilmu
F11 Meneroka bidang baru
Mana-mana jawapan
munasabah
Sebagai seorang
warganegara Malaysia, mengapakah kita perlu mematuhi peraturan dan
undang-undang negara ?
F1 Menjamin kedaulatan sesebuah negara
F2 Menjamin
ketaatan rakyat kepada pemerintah
F3 Menjaga hak asasi rakyat
F4 Melaksanakan hukuman yang adil
F5 Menjalankan
pentadbiran mengikut protokol
F6 Membentuk
sistem pentadbiran kemas dan teratur
F7 Memastikan rakyat berdidiplin
F8 Memastikan rakyat hidup bersatu padu
F9 Membentuk
hidup bertoleransi dalam masyarakat berbilang kaum
F10 Memupuk sikap saling hormat menghormati
F11
Menjamin keamanan negara
F12 Menjamin kemakmuran negara
F13 Menjamin keselamatan Negara
Sebagai
generasi muda, apakah sumbangan anda untuk memajukan ekonomi negara?
F1 Meningkatkan
ilmu pengetahuan
F2 Kreatif dan inovatif
F3 Berfikiran terbuka
F4 Bersifat daya saing
F5 Bersifat gigih dan
dinamik
F6 Berani menanggung
risiko
F7 Bersedia bekerja dalam
pelbagai sektor
F8 Membeli barangan buatan
Malaysia
[Mana-mana jawapan munasabah]
Bab
3
Sebagai
seorang pemimpin, bagaimanakah anda boleh mengekalkan bangunan bersejarah untuk
dijadikan warisan generasi akan datang?
F1 Memelihara
monumen
F2 Menubuhkan
agensi yang mengurus monumen
F3 Mewartakan
sebagai khazanah negara
F4 Mewartakan
sebagai tapak warisan dunia
F5 Menggubal
undang-undang khazanah negara
F6 Kempen
melindungi monumen
Mana-mana yang munasabah
Pada pendapat anda,
bagaimanakah generasi muda kini dapat mempertahankan kebudayaan kebangsaan
daripada pengaruh budaya luar ?
F1 Memahami budaya sendiri / negara
F2 Mempelajari segala aspek budaya
tempatan
F3 Mengamalkan
budaya tersebut dalam kehidupan seharian
F4 Tidak terikut-ikut dengan budaya luar
F5 Mengadakan
kempen kesedaran tentang pentingnya mempertahankan budaya bangsa
F6 Memestikan
rancangan televisyen memaparkan banyak budaya tempatan
F7 Media
massa juga tidak digalakkan qq mempamerkan
/ mengagungkan budaya luar
Mana-mana
yang munasabah
Pada
pandangan anda,apakah usaha yang boleh dilakukan bagi memajukan bidang maritim
di negara kita?
F1 Membina
pelabuhan
F2 Menurunkan
cukai
F3 Menyediakan
kemudahan moden
F4 Membina
pusat-pusat perdagangan
F5 Memudahkan
urusan kemasukan pelabur asing
Mana-mana yang munasabah
Pada pendapat anda , mengapakah
bidang berikut penting bagi rakyat
sesebuah negara ?
i.
Pendidikan
ii.
Pertanian
Pendidikan
F1 Melahirkan masyarakat yang berpengetahuan
|
F2 Melahirkan modal insan berilmu
|
F3 Memajukan negara/ membangunkan
negara
|
F4 Mewujudkan perpaduan rakyat
berbilang kaum
|
[mana-mana jawapan munasabah]
|
|
|
Pertanian
|
F1 Menyediakan sumber makanan kepada
rakyat
|
F2 Rakyat boleh mengusahakan tanah
terbiar dengan pelbagai jenis tanaman
|
F3 Menambahkan sumber pendapatan
|
F4 Menyumbangkan modal kepada rakyat
untuk perkembangan industri
|
F5 Mengelakkan pengangguran di
kawasan luar bandar
|
Pada pendapat anda, apakah pengaruh Hindu dan Buddha
yang masih diwarisi hingga kini?
|
F1 Dalam
bidang kesenian/pembinaan
F2 Adat
budaya/seni tarian/muzik/perkahwinan
F3 Kesusasteraan
F4 Keagamaan
F5 Kitab-kitab
perubatan lama/ramuan herba/pemakanan
(Mana-mana jawapan munasabah)
Bab 5
Sebagai seorang pemimpin, apakah peranan anda untuk
memastikan keamanan dan keharmonian negara terus
berkekalan?
F1 Mengutamakan
kebajikan rakyat
F2 Mengamalkan
akhlak yang mulia
F3 Saling
bertolak ansur
F4 Menunjukkan
teladan yang baik
F5 Mengutamakan
kesabaran
F6 Memiliki
kebijaksanaan
F7 Mengutamakan
perpaduan
F8 Mengadakan
perundingan
F9 Mengadakan
perjanjian damai
F10 Menggunakan
diplomasi
F11 Menunjukkan
sikap persefahaman
F12 Tidak
mudah menyerah kalah
F13 Menanam
sikap perjuangan
F14 Cekal
menempuh rintangan/ halangan
F15 Mengamalkan
sikap berkecua
F16 Merealisasikan
Gagasan ‘Satu Malaysia’
Jelaskan
iktibar yang boleh diambil daripada Perjanjian Aqabah.
F1 Toleransi antara kaum
F2 Kebijaksanaan dalam kepimpinan
F3 Mengutamakan keamanan
F4 Permuafakatan
F5 Kesungguhan dalam perjuangan
F6 Menepati janji
F7 Bijak mengatur strategi
F8 Amalan bersaudara
F9 Memberi bantuan kepada yang memerlukan
F10 Berakhlak mulia
F11 Tidak mudah berputus asa
F12 Memohon pertolongan Allah
Pada pendapat anda,
apakah iktibar yang boleh
diperolehi daripada
peristiwa perjanjian Aqabah ?
F1 Amalkan sikap tolong menolong /
bekerjasama
F2 Pentingnya
pengorbanan utk mencapai kejayaan
F3 Menepati janji
F4 Kesetiaan kepada pemimpin
F5
Mementingkan sikap berdisiplin
F6 Mewujudkan persefahaman
F7 Keikhlasan
F8 Semangat setia kawan
F9 Bersifat terbuka
F10 Tolak ansur / diplomasi
Mana-mana
yang munasabah
Berdasarkan pengetahuan sejarah
anda, apakah kepentingan
|
perjanjian dalam kehidupan.
F1 Membina persefahaman
F2 Kaedah perundingan
F3 Sumber rujukan masa hadapan
F4 Sesuatu yang dipersetujui tidak mudah
dimungkiri
F5 Kepentingan ekonomi
F6 Kepentingan sosial
(Mana-mana jawapan munasabah)
Pada pendapat anda, bagaimanakah
konsep hijrah dapat
diamalkan dalam kehidupan seorang pelajar.
F1 Sifat
negatif kepada positif
F2 Pemalas
kepada rajin
F3 Berusaha
mencari ilmu pengetahuan
F4 Menggunakan
strategi dalam pembelajaran
Mana-mana yang munasabah
Apakah
iktibar yang boleh rakyat Malaysia contohi daripada sikap masyarakat Madinah
yang mementingkan perpaduan?
F1 Mengenepikan perbezaan bangsa dan
agama
F2 Mengelakkan perbalahan semasa
sendiri
F3 Mematuhi undang-undang
F4 Taat kepada ketua
F5 Mementingkan persaudaraan
F6 Menjaga keamanan
F7 Mengamalkan sikap bekerjasama
F8 Bertolak ansur
F9 Mematuhi ajaran agama
F10 Sanggup berkorban
[Mana-mana jawapan munasabah]
Bab 6
Pada pendapat anda,
mengapa Islam menekankan konsep syura dalam pemilihan pemimpin?
F1 Menjamin bakal pentadbir yang tepat
F2 Memilih pemimpin yang benar-benar
layak
F3 Memastikan pemimpin yang berhemah
F4 Pemimpin yang sentiasa berusaha
memajukan umat
F5 Pemimpin yang sentiasa berusaha
memajukan negara
F6 Memilih pemimpin yang cemerlang
dalam pentadbiran
F7 Memastikan kelancaran pentadbiran
F8 Pemimpin yang mampu membawa
kebahagian dunia akhirat
(Mana-mana
jawapan munasabah)
Pada pendapat anda, bagaimanakah Malaysia boleh
muncul sebagai pusat keilmuan?
F1 Mencapai kualiti pendidikan setanding negara maju
F2 Menganjurkan
banyak seminar/konvensyen berkaitan ilmu bertaraf antara bangsa
F3 Memajukan prasarana pendidikan bertaraf dunia
F4 Meningkatkan
jumlah pelajar luar negara/antara bangsa menuntut di IPT negara
F6 Melahirkan ramai tokoh pemikir/cendekiawan/intelektual
dalam
pelbagai bidang ilmu
F7 Memajukan kegiatan penyelidikan/R&D
F8 Menggalakkan kegiatan penulisan
F9 Menggalakkan kegiatan penterjemahan
(Mana-mana jawapan munasabah)
Pada pandangan anda, bagaimanakah Malaysia boleh
menjadi pusat kecemerlangan ilmu di persada dunia?
F1
Mengambil lebih ramai pelajar
luar negara
F2
Melahirkan ramai cendekiawan
tempatan
F3
Memajukan bidang penyelidikan
dan pembangunan (R&D)
F4
Menaiktaraf universiti di
negara ini
F5
Menyediakan pelbagai kursus
yang relevan
F6
Menaiktaraf tenaga pengajar
institusi pengajian tinggi
F7
Menggalakkan program
pertukaran pelajar
F8
Memajukan program
penterjemahan
F9
Memajukan program penulisan
karya-karya/buku baru
F10
Menganjurkan program pendidikan
antarabangsa
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, mengapakah negara kita perlu memberi penekanan kepada
pendidikan?
F1 Meningkatkan
ilmu pengetahuan
F2 Menaikkan
imej negara
F3 Melahirkan
masyarakat berilmu
F4 Memajukan
negara
F5 Meningkatkan
ekonomi negara
F6 Membina
modal insane cemerlang
F7 Melatih
pemimpin masa depan
F8 Membina
ilmu drp pelbagai sumber
F9 Mengadun
budaya positif dari tamadun lain
F10 Menjana
transformasi negara
F11 Melahirkan
ilmuan / intelektual
Mana-mana yang munasabah
Bab 8
Sebagai seorang rakyat
Malaysia, mengapakah kita perlu
mempertahankan sistem
beraja di negara kita?
F1 Raja merupakan ketua negara
F2 Raja lambing kedaulatan negara
F3 Warisan turun temurun sejak zaman KMM
F4 Lambang keamanan rakyat
F5 Lambang
perpaduan
F6 Pelindung semua rakyat
F7 Pelindung orang Melayu
F8 Menjaga
hak istif1mewa orang Melayu dan
bumiputera
F9 Memastikan keadilanj dilaksanakan
F10 Melicinkan pentadbiran
Mana-mana
yang munasabah
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah fungsi wang?
F1 Kuasa membeli
F2 Lambang status
F3 Keperluan hidup
F4 Penjagaan kesihatan
F5 Peluang pendidikan
F6 Keselesaan hidup
F7 Keharmonian rumahtangga
F8 Memenuhi kehendak
(Mana-mana jawapan munasabah)
Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh
dilakukan supaya nilai hidup yang dibawa oleh Islam ini terus diamalkan dalam
kalangan masyarakat di Malaysia?
F1
Melalui kempen
F2
Melalui didikan ibu bapa
F3
Melalui aktiviti
sekolah/persatuan
F4 Pihak media massa memperbanyak
program berkaitan
F5 Peranan sesebuah keluarga
menghidupkan budaya ini
F6 Generasi muda mesti mempunyai jati
diri yang kukuh
F7
Generasi muda mesti berbangga/tidak
malu
mengamalkan budaya ini
F8
Peranan pemimpin
Berikan cadangan anda untuk mengembalikan
kegemilangan negara kita dalam bidang perdagangan.
F1 Bersama-sama
berganding bahu memajukan negara
F2 Berusaha
gigih demi masa depan negara
F3 Menekankan kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F4 Memajukan
ekonomi / pendidikan / politik / sosial
F5 Menjadi modal insan terbilang / memiliki personaliti
unggul
F6 Mendapatkan pendidikan berkualiti / berprestasi
tinggi
F7 Mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa
F8 Berfikiran kritis / kreatif dalam memajukan bangsa
F9 Mencipta inovasi / nilai baru / ciptaan baru
F10 Mempersiapkan diri dengan pelbagai kemahiran
F11 Meningkatkan disiplin diri
F12 Sentiasa mengamalkan sahsiah / sikap
/ akhlak / moral yang baik
F13 Memanfaatkan usaha kerajaan /
mengambil peluang / melibatkan diri dalam mengembangkan ilmu pengetahuan
F14 Melibatkan diri dalam aktiviti
pembangunan minda / keterampilan diri
F15 Menjauhi diri daripada gejala negatif
F16 Mematuhi ajaran agama
F17 Memelihara jati diri
F18 Mengamalkan gaya hidup sihat
F19 Mengekalkan perpaduan / Gagasan Satu Malaysia
(Mana-mana jawapan yang
munasabah)
Pada pendapat anda, apakah
langkah yang boleh dilakukan kerajaan untuk menjadikan negara ini sebagai
pelabuhan utama dunia?
F1 Membina
institusi pelaut
F2 Penambahan
kemudahan pelabuhan
F3 Kemudahan
baik pulih kapal
F4 Menyediakan
pusat kemahiran
F5 Menyediakanj
kursus perkapalan
F6 Memajukan
sektor perikanan
F7 Menjalankan
penyelidikan dan pembangunan
Mana-mana yang munasabah
Bagaimanakah
pendidikan dapat membantu seseorang menjadi insan yang berperibadi mulia?
F1 Menerap nilai-nilai murni
F2 Mengajar manusia bertanggung jawab
F3 Membangunkan sahsiah
F4 Menjadikan manusia berfikiran matang
F5 Menjadi insan yang seimbang dari segi
rohani dan jasmani.
(Mana-mana jawapan munasabah)
Andaikan
anda seorang pemimpin negara, apakah langkah
yang akan diambil untuk melahirkan masyarakat berilmu?
F1
|
Membina banyak
sekolah
|
F2
|
Memastikan semua
pelajar berpeluang belajar
|
F3
|
Memberi bantuan
kepada pelajar yang tidak mampu meneruskan pelajaran
|
F4
|
Menyediakan
kemudahan sistem maklumat / ICT
|
F5
|
Meluaskan penggunaan
jalur lebar
|
F6
|
Membekalkan komputer
kepada sekolah
|
F7
|
Membanyakkan
institusi pengajian tinggi
|
Pada pendapat anda,
apakah kepentingan pendidikan ?
F1 Melahirkan manusia berakhlak mulia
F2 Melahirkan warganegara yang
mematuhi undang-undang
F3 Mengukuhkan semangat patriotisme
rakyat
F4 Mengukuhkan perpaduan antara kaum
F5 Meningkatkan taraf hidup penduduk
F6 Meningkatkan bilangan pekerja mahir
F7 Memajukan ekonomi negara
F8 Memajukan teknologi
canggih/inovasi
F9 Menguasai ilmu pengetahuan
(Mana-mana
jawapan munasabah)
Bab
9
Nyatakan
nilai kehidupan yang boleh anda pelajari dari sejarah Zaman Gelap di Eropah?
F1 Ilmu pengetahuan sangat penting
dalam kehidupan
F2 Tanpa ilmu, kehidupan masyarakat
akan mundur
F3
Mentaati pemerintah
F4 Hubungan baik antara rakyat dan
pemerintah akan mengukuhkan negara
[Mana-mana jawapan yang munasabah]
Bab 10
Kemasukan imigran Cina
dan India telah mewujudkan masyarakat berbilang kaum di Malaysia hari ini.
Cadangkan bagaimana
perpaduan kaum dapat dipupuk.
F1 Sukatan pelajaran sekolah yang sama
F2 Penubuhan sekolah wawasan
F3 Sekolah satu aliran / aliran kebangsaan
F4 Pengamalan kebudayaan
F5 Amalan
budaya dan agama yang berbeza dihormati
F6 Menggalakkan
budaya rumah terbuka / perayaan raya bersama
F7 One Malaysia
F8 Sukan untuk semua
F9 Program Latihan Khidmat Negara / PLKN
F10 Amalan gotong-royong dan Rukun Tetangga
F11 Melalui
subjek Sejarah / Pendidikan Moral / Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
F12 Perkahwinan antara kaum digalakkan
(Mana-mana jawapan yang munasabah)
Pada pengetahuan sejarah anda, apakah kesan dasar
kerajaan British terhadap orang Melayu?
F1
Terpaksa membayar cukai
F2
Tidak bebas
mengusahakan/memiliki tanah
F3
Melayu terdedah dengan ekonomi
wang
F4 Melayu terpaksa bergantung dengan
orang tengah untuk meminjam wang
F5 Terpaksa menjual tanah untuk
melangsaikan hutang
F6
Melayu kekal miskin/sebagai
petani
F7 Pekebun kecil Melayu terpinggir
daripada aliran/kemajuan ekonomi
F8 Melayu tidak berpeluang terlibat
dengan ekonomi moden
F9
Melayu gagal bersaing dalam
ekonomi
F10
Dasar tanah British menyulitkan
orang Melayu
(Terima mana-mana jawapan
munasabah dan kesan positif)
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, nyatakan sebab negara kita harus mempertimbangkan
kegiatan ekonomi perdagangan.
F1 Negara
dapat dibangunkan kerana mempunyai sumber ekonomi yg banyak dan menguntungkan
F2 Dapat
membantu meningkatkan pendapatan penduduk tempatan
F3 Meningkatkan
taraf hidup penduduk tempatan
F4 Kemudahan
infrastuktur yang lebih baik
F5 Kemudahan
prasarana yg bberkembang dgn pesat
F6 Jalinan
jalan raya di seluruh negara dapat dibina
F7 Wujudnya
bandar-bandar baru di seluruh negara
F8 Wujudnya
kawasan-kawasan perindustrian
Mana-mana yang munasabah
Pada pendapat anda,
apakah kesan kehadiran buruh asing ke Tanah
Melayu pada ketika
itu?
F1 Terbentuk masyarakat berbilang kaum
F2 Penempatan
yang berbeza
F3 Orang
Melayu di kampung / luar bandar
F4 Orang
India di estet
F5 Orang
Cina di lombong / bandar
F6 Pekerjaan
yang berbeza mengikut fungsi ekonomi
F7 Orang
Melayu bertani / miskin
F8 Orang India menjadi buruh
F9 Orang
Cina peniaga / bekerja di lombong
F10 Bahasa
pertuituran yang berbeza
F11 Pertambahan
penduduk
Sebagai masyarakat yang berbilang kaum di Malaysia, bagaimanakah
anda berusaha mengisi kemerdekaan negara?
F1 Bersama-sama
berganding bahu memajukan negara
F2 Menekankan kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F3 Memajukan
ekonomi / pendidikan / politik / sosial
F4 Menjadi
modal insan terbilang / memiliki personaliti unggul
F5 Mendapatkan
pendidikan berkualiti / berprestasi tinggi
F6 Mempunyai
sikap positif untuk membangunkan bangsa
F7 Berfikiran
kritis / kreatif dalam memajukan bangsa
F8 Mencipta
inovasi / nilai baru / ciptaan baru
F9 Mempersiapkan
diri dengan pelbagai kemahiran
F10 Meningkatkan
disiplin diri
F11 Sentiasa mengamalkan sahsiah / sikap
/ akhlak / moral yang baik
F12 Memanfaatkan usaha kerajaan /
mengambil peluang / melibatkan diri dalam mengembangkan ilmu pengetahuan
F13 Menjauhi diri daripada gejala negatif
F14 Mematuhi ajaran agama
F15 Memelihara jati diri
F17 Mengekalkan perpaduan / Gagasan 1 Malaysia
Pada
pendapat anda, mengapakah Akta Tanah Simpanan Melayu perlu dikekalkan?
F1 Dapat
melindungi Tanah Simpanan Melayu
F2 Sebagai warisan Melayu
F3 Elak daripada jatuh ketangan bukan Melayu
/ orang asing
F4 Menjaga warisan tanah orang Melayu
Mana-mana
yang munasabah
Sekiranya
anda memiliki tanah pusaka, bagaimanakah anda dapat mengekalkan hak milik tanah
tersebut?
F1 Tidak
menjual tanah tersebut
F2 Memajukan
tanah yang dimiliki
F3 Mengusahakannya
dengan aktiviti yang menguntungkan
F4 Memberikan
pendidikan/ilmu tentang kepentingan tanah
F5 Memberikan kesedaran
pentingnya tanah pusaka untuk kelangsungan hidup
F6 Menguatkuasakan
undang-undang melarang tanah pusaka daripada dijual kepada orang asing
F7 Menubuhkan
syarikat mengurus hartanah pusaka
Sebagai
seorang rakyat Malaysia, apakah
pentingnya kita mempertahankan hak tanah yang kita miliki daripada terlepas ke
tangan orang asing?
F1 Tanah
merupakan sumber ekonomi negara
F2 Mengekalkan
kedaulatan negara
F3 Menjamin
kekayaan sama rata
F4 Mengekalkan
hak warisan bangsa
Sebagai warganegara yang prihatin, apakah peranan anda
dalam mengekalkan perpaduan kaum?
F1 Belajar di sekolah
yang sama
F2 Menggunakan
bahasa pertuturan yang sama
F3 Pelajar daripada kaum
berlainan boleh berinteraksi melalui
kokurikulum
F4 Menggunakan kurikulum
yang sama
F5 Saling hormat-menghormati
F6 Bekerjasama/bertoleransi
F7 Kunjung
–mengunjungi pada hari perayaan
F8 Tidak
membangkitkan isu-isu sensitif
Bagaimanakah
kepelbagaian budaya dapat disepadukan di negara ini?
F1
Melalui Dasar Pendidikan
Negara
F2
Melalui kempen 1 Malaysia
F3
Melalui aktiviti sukan
F4
Melalui program/aktiviti di
sekolah
F5
Melalui aktiviti kokurikulum
F6
Sambutan perayaan semua kaum
kenapa ada bab yg tak ada soalan kbat ???
ReplyDeleteMana bab 4 dgn bab 7?
ReplyDeletehaah..... alaaa
Deletehaah..... alaaa
Deletekalau nak minta sesuatu sila lah bersopan santun sikit, cikgu bukan berhutang budi kepad akau semua
ReplyDeletebetul tu
Deletemaaflah itu je yg cikgu boleh dapatkan...sory sebab blog ni cgu tak update dah...cgu tumpu pada blog cikgusejarah.blogspot.com
ReplyDeletetk pe cikgu terima kasih
Deleteperkongsian yang sangat baik.tqvm cikgu
ReplyDeleteterima kasih utk dpt contoh soalan KBAT
ReplyDeleteTq👍
ReplyDeleteTq👍
ReplyDeletewhere is bab 4 and bab 7??
ReplyDeletethank u sir
ReplyDeleteassalamualaikum,terima kasih tuan
ReplyDeleteSangat membantu... terima kasih cikgu ^^
ReplyDeleteHmmmm bab 7 mana ehh
ReplyDeletebaik eh
ReplyDelete