BAB 2 PENINGKATAN TAMADUN MANUSIA
Terangkan kegiatan Ekonomi yang dijalankan dalam tamadun India****
F1 Kegiatan perdagangan berkembang pesat
H2a Melibatkan perdagangan dalaman /antara wilayah kerajaan India
H2b Perdagangan luar
H2c Pusat perdagangan di Anga/Kalinga/Karusa
H2d Menghasilkan emas/gading gajah/senjata/berlian/mutiara
H2e Menjalin hubugan dagangan dengan Macedonia/Sri Lanka/Asia Tengah/Asia Tenggara
H2f Pelabuhan antarabangsa di Tamralipti/Ghantashala/Kadura di Timur
H2g Pelabuhan Broach/Chaul/Kalyan/Cambay di bahagian Barat
F2 Kewujudan persatuan perdagangan/sresthin
H2a Persatuan tukang kau
H2b Tukang logam/tukang kulit
H2c Matlamat persatuan mengawal harga
H2d Kualiti barangan / gaji pekerja
F3 Penggubalan undang-undang persatuan
H3a Undang-undang diawasi oleh raja
F3 Pengenalan mata wang sebagai medium jual beli
H3a Zaman Gupta-Mata awng emas digunakan
H3b Pelaksanaan dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
F4 Perkembangan perusahaan tekstil/kain kapas /sutera
H4a Sutera berpusat di Bengal dan Benares
H4b Perusahaan barangan emas/mutiara/batu permata
F5 Cukai dikenakan terhadap pelbagai jenis hasil perdagangan
H5a Hasil pertanian dan buah-buahan
H5b Cukai untuk menyara tentera/pentadbir/raja
Terangkan perkembagaan Pendidikan dalam Tamadun India***
F1 Bermula pada zaman vedik
F2 Mementingkan keagamaan/agama Hindu sebagai teras
F3 Didominasi oleh kaum lelaki
F4 Wanita tidak berpeluang untuk belajar
F5 Pembelajaran kitab-kitab veda
F6 Bahasa sanskrit sebagai medium pengajaran dan pembelajaran
F7 Menggunakan kaedah hafalan untuk mendalami kitab-kitab veda
F8 Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha sebagai persediaan selepas mati
F9 Tumpuan pendidikan ialah agama
F10 Mempelajari segala hukum agama untuk kesempurnaan hidup
F11 Pengajaran nilai-nilai murni
F12 Pendidikan tinggi di kolej Brahman
F13 Pendidikan turut diberikan di istana
F14 Universiti agama Budhha (Nalanda) turut diwujudkan
F15 Untuk menjadi Brahmin seseorang harus menghafal pelbagai buku agama (Veda)
F16 Turut mempelajari karya saintifik /falsafah
F17 Meningkatkan ilmu sains
F18 Pada zaman seterusnya pendidikan bertujuan mengatasi buta huruf
F19 Mendapat jawatan dalam kerajaan
Huraikan perkembangan Pendidikan dalam Tamadun Yunani
F1 | Pendidikan di Athens untuk melahirkan manusia yang seimbang |
H1a | Jasmani dan rohani |
H1b | Manusia yang cemerlang mampu memenuhi tuntutan fizikal dan mental |
H1c | Manusia yang cemerlang mampu memberi sumbangan kepada kesejahteraan manusia |
H1d | Tumpuan pengajaran kepada pendidikan /sukan/muzik/kesusateraan/seni berpidato/membaca/menghafal/menulis |
F2 | Pendidikan di Sparta bertujuan melahirkan warganegara |
H1a | Gagah/sempurna/setia kepada negara |
H1b | Tumpuan kepada latihan fizikal |
H1c | Kemahiran menggunakan senjata |
F3 | Perkembangan sekolah falsafah |
H3a | Di negara kota Athens/Thebes/Elea/Miletus |
H3b | Athens dikenali sebagai pusat cendekiawan Yunani |
H3c | Semasa pemerintahan Pericles |
H3d | Melahirkan sejarawan Yunani |
C3d | Herodotus/Thucydides |
H3e | Pemikir dalam bidang sains dan teknologi |
C3d | Thales/Anaximander/Heraclitus/Anaxagoras |
Huraikan sumbangan tamadun China kepada peradaban manusia sehingga kini.***
F1 | Kemajuan dalam pertanian |
H1a | Penciptaan batas dalam bidang pertanian |
H1b | Tenggala untuk membuat batas |
H1c | Kolar kuda untuk menarik tenggala kayu |
H1d | Kereta kuda |
H1e | Kereta sorong beroda |
H1f | Penyisir tanah |
H1g | Sistem tanaman bergilir untuk menjaga kesuburan tanah |
H1h | Pembinaan sistem pengairan untuk mengawal air di kawasan pertanian |
H1i | Bukit diteres untuk tujuan pertanian |
H1j | Penciptaan alatan pertanian seperti tajak/cangkul |
H1k | Penukaran alatan pertanian daripada kayu kepada besi |
F2 | Jalan Sutera Darat |
H2a | Menghubung laluan perdagangan antara India dengan Barat/Rom |
F3 | Perusahaan membuat tembikar/logam |
F4 | Pengenalan tulisan ideogram |
H4a | Berdasarkan rekahan tulang oracle menghubung laluan perdagangan antara India dengan Barat/Rom |
H4b | Berbentuk simbol dan gambar |
H4c | Diajar pada peringkat sekolah rendah |
F5 | Falsafah Confucianisme/ Taoisme |
H5a | Cara hendak melahirkan masyarakat dan poitik yang baik |
H5b | Falsafah Legalisme/Hanya undang-undang dapat mewujudkan nilai baik masyarakat |
H5c | Konsep Yin dan Yang/Unsur saling melengkapi/Yin Kuasa Pasif/Yang kuasa aktif |
H5d | Falsafah Feng Shui/ Hubungan antara alam semesta dengan manusia |
H5e | Falsafah Perang Tsun Tzu melalui karya the art of war/Taktik dalam urusan perniagaan |
F6 | Kalendar |
H6a | Terdapat 30 hari sebulan/ 360 hari setahuan |
H6b | Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menuai/menanam |
H6a | Menjalankan aktiviti harian seperti perkahwinan/berburu/pengkebumian |
F7 | Upacara korban |
H7a | Menggunakan unsur makanan/duit kertas/barangan perhiasan |
Comments
Post a Comment